ACİL SERVİS
Hepimiz her an acil bir sağlık sorunuyla karşı karşıya kalabiliriz. Çoğumuz onları “ İnsan Yaşatma Servisi ” olarak tanımlarız. Hastanelerin acil servislerinde biliriz ki hayatımızı tehdit eden ve hemen çözüm bekleyen sağlık sorunlarına yanıt bulunmaya çalışılır. Yılın 365 günü 24 saat ihtiyaç duyduğumuz “ Acil Servis ” sağlık hizmetleri hakkında, Geyve Devlet Hastanesi Başhekim Op.Dr. OĞUZHAN BODUR 'dan bilgiler aldık.
Acil Servis Hizmetleri hakkında bizleri bilgilendirebilir misiniz?
Uzmanlaşmış bir ekip ile yılın üç yüz altmış beş, haftanın yedi ve günün yirmi dört saati hizmet veren, hastaneye acil olarak başvuran hastanın şikayetlerini ve isteklerini ilk planda ve hızda çözebilecek bir alt yapıya sahip, temel sorunu saptayacak ve tedavi edecek donanımı bulunan, kısa süreli tedavi ve izlem gerektiren olguları hospitalize eden sistemin bütünü acil servistir. Acil Servis, tüm enerjisini ve bilgisini bu konuya yöneltmiş ve uzmanlaşmış bir ekip tarafından yürütülen ayrı bir disiplindir.
“ Acil Servis ” belli başlı hangi konularda hizmet veriyor?
Trafik kazaları, travmalar, kalp krizi, felçler, enfeksiyonlar, diyabet, kronik hastalıklar, beyin kanaması, şeker koması, mide ve bağırsak sistemi sorunları, nefes borusu sorunları, doğum, jinekolojik hastalıklar, elektrik çarpması, böcek sokması, boğulma, yangın, kitle zehirlenmeleri… gibi branşlarda ve bunların yol açtığı durumlarda acil hizmetler veriliyor ve hastaların taşıdıkları riskler göz önünde bulundurularak sorunlarına ilişkin branşlara yönlendirilmesi sağlanıyor.
Hastanın “ Transfer Kuralları ” hakkında bilgi verebilir misiniz?
Haberleşme merkezi ( 112 merkez ) tarafından ev, iş yeri, kaza yerinden alınan telefonlardan bilgi alınır alınmaz, görevli 112 personeli ambulansla olay yerine, adrese gider. Ambulans rapor tutanağına, olay yeri, çağrı saati, olay yerine varış ve ayrılış saatleri, hastanın acil servise teslim edildiği saat ve diğer gerekli bilgiler yazılır. Hasta ACİL 112 Ambulansı tarafından en yakın hastaneye götürülür. Hasta çeşitli sebeplerden bir hastaneden diğer bir hastaneye nakledilecekse, hastanın yaşam desteği en iyi şekilde sağlanmalı, hastanedeki ortamı ambulansta da olmalıdır. Hastanın ilk başvurduğu hastanede yapılan tetkikler, tedaviler ve nakledilme nedeni, nakledileceği ilgili bölüm epikriz olarak yazılmalı, ambulans ekibine verilmelidir. Hastanın nakledileceği hastane önceden aranmalı, gerekli hazırlıkların yapılması sağlanmalıdır. Böylece ambulans ikinci hastaneye ulaştığında hastane ekibi hazır bulunup, hastanın sağlığı için zaman kaybedilmemiş olacaktır.
Hasta nakli sırasında, ender de olsa haber verilmeden gönderilen hastalarda zaman kaybı yaşanmaktadır.
“ Acil Servise ” acil olmayan hasta başvuruları hakkındaki düşüncelerinizi alabilir miyiz?
Acil Servis hekiminin görevleri arasında, acil servise başvuran her hastanın acil serviste mutlaka değerlendirilmesi ve aciliyetine göre gerekenin yapılması vardır. Hiçbir hasta muayenesi yapılmadan acil olmadığı gerekçesiyle her hangi bir birime yönlendirilemez ancak poliklinik randevusu bulunmayan veya sıra beklemek istemediği için işlemlerini acil servisten yaptırmak isteyen hastalar, zaman zaman aciliyeti bulunan hastalara verilmesi gereken hizmetin aksamasına neden olmaktadırlar. Bu yüzden herkesin duyarlı olması gerekmektedir.
Acil bir durum karşısında insanlara yardım etmeden önce yapılması gerekenler nelerdir?
Trafik kazaları ve ilk yardım gerektiren konular, insanları “hayat kurtarma” amacıyla kahramanlık yapmaya itebilir. Bu duyguların tesiriyle kendi canınızı da tehlikeye atan davranışlarda bulunmamanız gerekiyor. Hastaya zarar vermemek, bulunduğu pozisyonu değiştirmemek, profesyonel yardım istemek, yardım gelene kadar hastanın güvenliğini sağlamak, başka birinin yaralanma olasılığını önlemek yapabileceğiniz en güzel şeydir.